02.04.2009

Syk, syk dag.

Bilde: f-b.no

For en dag. For en syk, syk dag. Den begynte nokså bra, med strålende sol og varmegrader. Vi lart om trafikkulykker, sekuelt overførbare sykdommer og hvordan vi skulle oppføre oss i russetiden. Etter en kort lunsj gikk turen opp i fjerde etasje for å ha nynorsk. Vi sitter der, småskravler og gjør oppgaver. Så kommer Trine, norsklæreren vår, inn i klasserommet med et alvorlig uttrykk i ansiktet.
"Dere må ut nå, det har kommet en bombetrussel mot skolen.."
Vi bare stirrer dumt på ho og trekker litt på smilebåndet, Trine tuller tross alt en del.
"Det er sant, dere må ut nå!"
Jeg rasker med meg jakka og lommeboka før jeg følger de andre ut. På gangen merker man en antydning til panikk blant elevene, og jeg og Linn-Anett ender opp med å småløpe ned trappen. Utenfor samles vi, alle like fortumla og usikre. Brått dukker det opp politibiler, og politimenn med skuddsikre vester og våpen. Panikken bryter løs da noen (jeg tror en lærer) roper at alle må trekke vekk fra skolen, så langt vekk som mulig.

Da jeg kommer hjem får jeg alle fakta på bordet. Det var en idiot på 17 år fra Noroff på Kråkerøy som hadde sendt denne trusselen til VGNett tidligere i dag:

«Jeg kommer til å drepe så mange som mulig innen de neste 48 timene. Det kommer til å være en massakre og et blodbad på Glemmen videregående skole i Fredrikstad».

Hva faen er problemet hans? Unnskyldningen han kom med til politiet var at det hele var ment som en uskyldig spøk. SPØK?! Denne 17-åringen har i dag ødelagt veldig mye for seg selv. Ikke nok med det, han har skremt vettet av 1200 elever og 200 lærer. Idioti på to bein!

En uvirkelig dag. Skolen min har fått en massakretrussel. Jeg hadde aldri i mitt liv trodd at noe sånt skulle treffe Glemmen videregående skole i Fredrikstad. Men denne dagen har vist meg at alt er mulig.
Syke dag.

1 kommentar:

  1. Karoline sendte meg en sms i dag, og jeg ble oppriktig skremt av det. Glemmen liksom! Vi diskuterte det på skolen min en liten stund og jeg var nesten overbevist om at en eller annen kødd hadde skrevet det hele som en spøk, eller en aprilsnarr. Men vi lever da altså i en tid da terrorangsten er farlig høy, og jeg tror det er få som ler med ham.

    Ble litt bekymret for deg da. Foreldrene til elevene på skolen må jo også ha fått hjertestans! Men godt å høre at alt gikk bra, til syvende og sist.

    Håper kødden får fengselsstraff!

    SvarSlett

Kommenter i vei, tari mot både ris og ros!